Services

 


Medicatieoverzicht
Houd uw medicatieoverzicht actueel
Om veilige zorg te kunnen verlenen is een actueel medicatieoverzicht nodig. Dit kunnen wij niet alleen, daar hebben wij uw hulp bij nodig!

Informeer daarom uw Apotheek bij wijzigingen in uw geneesmiddelengebruik, gebruik van vrij verkrijgbare middelen (bijvoorbeeld pijnstillers en vitamines), zwangerschap, borstvoeding, allergieën en alles wat voor uw geneesmiddelengebruik van belang kan zijn.

Tips voor het actueel houden van uw medicatieoverzicht:

• Maak gebruik van één apotheek. 
• Houd uw apotheker op de hoogte welke geneesmiddelen u gebruikt. Ook vrij verkrijgbare middelen, zoals pijnstillers, vitamines en homeopathie. 
• Neem uw medicatieoverzicht overal mee naar toe. 
• Controleer regelmatig of uw gegevens nog kloppen. 
• Geef wijzigingen in het gebruik van uw geneesmiddelen zo snel mogelijk door aan uw apotheker.

Daarnaast is het voor een goed geneesmiddelengebruik belangrijk dat u zelf weet waarom u wat gebruikt . Meld bijwerkingen bij uw apotheker of arts. Samen kunnen wij kijken of dit van voorbijgaande aard is of dat er reden is het geneesmiddel te vervangen.

Controleer regelmatig of uw gegevens nog kloppen. Geef wijzigingen in uw persoonlijke situatie of in het gebruik van uw geneesmiddelen zo snel mogelijk door aan uw apotheker.

Uw Apotheek helpt u hier graag bij! Bij het ophalen van het medicijnpaspoort vragen wij om legitimatie. Het liefst mailen wij u uw medicijnpaspoort.  Mocht u geen email adres hebben dan leggen we het klaar voor u in de apotheek. 

Tevredenheidsonderzoek
Bij Apotheek Schmidt telt uw mening. Apotheek Schmidt voert jaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit onder haar cliënten. De onderzoeken leiden tot het identificeren van verbetermogelijkheden waar Apotheek Schmidt en haar medewerkers mee aan de slag gaan.

Gratis inloopspreekuur
Wij staan graag voor u klaar wanneer u onze service nodig heeft. Daarom hanteren wij geen vast inloopspreekuur, maar kunt u iedere dag voor vragen of advies vrijblijvend terecht bij onze apotheker.

Cosmetica
In onze apotheek hebben wij een ruim assortiment hypoallergene cosmetica van Vichy en La Roche Posay. De apotheekmedewerkers kunnen u adviseren over het gebruik hiervan. Ook andere huidverzorgingsproducten zoals Eucerin hebben wij op voorraad.

Kunst- en hulpmiddelen 
Bij de apotheek kunt u ook terecht voor incontinentiemateriaal . Wij kunnen u adviseren over het gebruik hiervan .U krijgt van ons desgewenst een probeerverpakking mee om te kijken of het geadviseerde product u bevalt.
Verder hebben wij een ruim assortiment aan diabetesmaterialen zoals teststrips en naalden op voorraad. De bloedsuikermeter kunt u bij ons kopen tegen sterk gereduceerd tarief. De overige materialen kunnen wij meestal rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar.

Nieuwe patiënten  
Als u voor de eerste keer bij ons in de apotheek komt hebben we een aantal gegevens van u nodig:

- Persoonsgegevens van u en uw eventuele gezinsleden;
- Geneesmiddelen die (chronisch) worden gebruikt (wij kunnen met uw toestemming  een overzicht bij uw vorige apotheek opvragen); 
- Sommige medische gegevens die van belang kunnen zijn voor de veiligheid van uw;
- Geneesmiddelgebruik zoals zwangerschap, overgevoeligheden, ziektes;
- Verzekeringsgegevens ten behoeve van declaraties.

Recepten  
Als u met uw recept in de apotheek komt, proberen wij er voor te zorgen dat u de geneesmiddelen ook direct mee kunt nemen. Wel zult u merken dat het vaak enige tijd duurt vóór wij de middelen aan u afleveren. Dit komt omdat wij een aantal controles uitvoeren :

Via ons computersysteem controleren wij :

- Uw persoonsgegevens; 
- De receptgegevens;   
- Of uw nieuwe geneesmiddelen veilig samengaan met middelen die u reeds gebruikt of met de medische gegevens die wij van u kennen. Zonodig overleggen we met u of met uw arts.

Dan gaan we pas over tot het gereedmaken van de voorgeschreven middelen.
Achteraf controleren wij nogmaals of de juiste geneesmiddelen voor u zijn gepakt en wordt zonodig aanvullend informatiemateriaal verstrekt. Ook controleren wij alle declaratiegegevens.
Het kan gebeuren dat wij uw geneesmiddel niet of niet voldoende in voorraad hebben . Over het algemeen kunnen we het de volgende dag na 11.00 uur wel leveren.
Indien u uw chronische herhaal medicatie komt halen willen wij u vriendelijk verzoeken deze chronische medicatie 1 of 2 dagen nadat u uw medicijnen bij uw huisarts heeft aangevraagd op te halen in de apotheek. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat uw medicatie klaar staat als u het komt halen.
Als homeopathische middelen besteld moeten worden, duurt het vaak 2-5 werkdagen voor we deze in huis hebben.

Veilig medicijngebruik 
Samen met uw (huis)arts of specialist zorgen wij ervoor dat uw geneesmiddelen voor u zo effectief, correct en veilig mogelijk zijn. Wij houden bij welke geneesmiddelen u gebruikt of gebruikt heeft (uw medicatiehistorie)  en of deze middelen elkaar beïnvloeden.
Ook controleren wij of uw eventuele gezondheidsproblemen het veilig gebruik van geneesmiddelgebruik kunnen beïnvloeden . We vragen u dan ook zwangerschap, overgevoeligheden, aandoeningen en ziektes aan ons te melden, zodat wij hiermee rekening kunnen houden.

Privacyreglement 
U heeft recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer, net name daar waar het uw medische gegevens betreft. De apotheek beschikt over een privacyreglement dat is aangemeld bij de Registratiekamer en voldoet aan wettelijke eisen. Uw persoonlijke gegevens worden door ons uitsluitend gebruikt in het kader van uw behandeling met geneesmiddelen, controle op de veiligheid en correctheid daarvan en voor het declareren van de kosten ervan bij uw zorgverzekeraar of bij uzelf. Het verstrekken van uw medicatiegegevens aan derden (zoals specialisten, ziekenhuizen, apotheken en dergelijke) gebeurt alleen met uw toestemming.

Bezorgen 
Wanneer u niet in staat bent om zelf uw geneesmiddelen bij de apotheek af te halen en u niemand in uw directe omgeving heeft die dat voor u kan doen, kunnen de geneesmiddelen worden bezorgd. U kunt daarover met ons afspraken maken. Wij bezorgen van maandag t/m vrijdag tussen 15.00 en 18.00 uur  Eventueel geeft uw huisarts via uw recept aan of bezorging gewenst is.

Betaling 
Geneesmiddelen die niet door uw zorgverzekeraar worden vergoed en/of handverkoopartikelen  kunt u  contant afrekenen, pinnen of met de chipknip betalen.

Speciale bestellingen  
De apotheek kan niet alle middelen — met name alternatieve en homeopathische middelen — in voorraad hebben.
Daarvoor zijn er teveel in omloop. Het kan dan ook voorkomen dat u ons vraagt om bepaalde middelen voor u te bestellen. Wij doen dat graag voor u maar vragen wel een aanbetaling.
Wanneer u echter achteraf deze middelen niet meer wenst, kunnen wij zulke bestellingen doorgaans niet meer terugsturen. Het gaat immers om geneesmiddelen. Indien dat het geval is zijn wij helaas genoodzaakt om u de kosten van een dergelijke bestelling toch in rekening te brengen.